اجازه بهره برداری برند

اجازه بهره برداری علامت تجاری

اجازه بهره برداری برند تجاری

۷۱۷۴ ۳۷۰ ۰۹۱۲

اجازه بهره برداری برند، اجازه بهره برداری علامت، شرایط اجازه بهره برداری، مدارک اجازه بهره برداری، هزینه های اجازه بهره برداری اجازه بهره برداری برند، شرایط اجازه بهره برداری علامت

درصورتیکه علامت ثبت شده دارید، اجازه بهره برداری از برند تجاری و استفاده از علامت مربوطه را می­‌توانید به مدت محدود به دیگران واگذار نمایید. با این کار نیازی به فروش و انتقال علامت تجاری نیست. چنانچه پیش از این برندی را ثبت کرده‌اید و حالا تمایل دارید اجازه بهره برداری از برند تجاری را به دیگری تفویض کنید، کارشناسان ما با ارائه خدمات مشاوره‌ و انجام صفر تا صد کار، مجوز رسمی بهره‌برداری علامت تجاری را در کمترین زمان برای شما انجام می‌دهند.

 

اجازه بهره برداری

اجازه بهره برداری برند، اجازه بهره برداری علامت، شرایط اجازه بهره برداری، مدارک اجازه بهره برداری، هزینه های اجازه بهره برداری اجازه بهره برداری برند، شرایط اجازه بهره برداری علامت

اجازه بهره برداری علامت تجاری

 

   على الأصول مالک علامت تجاری بعد از ثبت برند تجاری حق استفاده انحصاری از آن را دارد مگر در صورتیکه مالک چنین اختیاری را به دیگری اعطا نماید. یکی از طرق معمولی که مالک علامت تجارتی استفاده از آنرا به دیگری می سپارد قرار داد لیسانس (مجوز بهره برداری) می باشد. قرارداد مجوز بهره برداری، قراردادی است که به موجب آن متقاضی ثبت علامت تجاری و یا مالک علامت ثبت شده، به شخص دیگری در مقابل پرداخت مبلغی و یا بصورت مجانی، اجازه بهره برداری از علامت را می دهد.

   گاهی اوقات صاحب علامت تجاری امکان استفاده از علامت تجاری را ندارد. در اینگونه مواقع، مالک علامت می تواند با در نظر گرفتن شرایط اجازه بهره برداری از برند تجاری ، اجازه استفاده از آن را به دیگری بدهد که در بحث ثبت برند به این اقدام “اجازه بهره برداری از علامت تجاری” گفته می‌شود. در مواردی که صاحب علامت یا قائم مقام قانونی او، استفاده از آن را به دیگری اجازه دهد این اجازه در صورتی معتبر خواهد بود که برند و اجازه نامه مربوط به آن، در ایران به ثبت رسیده باشد. در این صورت، مالک علامت تجاری کماکان مالک آن باقی می‌ماند و فقط موافقت خود را درباره استفاده از علامت تجاری توسط یک یا چند شرکت ثالث به مدت یک تا چند سال اعلام می‌کند.

   بنابراین یک چنین پیمانی، به «قرارداد اجاره اشیاء” شباهت بسیار دارد. این قرارداد را می توان از سوی دیگر، به «پیمان همزیستی» (یا تنظیم حدود استفاده از علامت) تشبیه کرد که به موجب آن صاحبان علائمی که ممکن است با یکدیگر در تعارض و برخورد قرار گیرند، ضمن عقد پیمانی خودشان حدود استفاده یکدیگر را تعیین می کنند تا بدین ترتیب از پیدایش ابهام و برخورد پرهیز شود. این قراداد، برای مدت معینی تحت شرایط و قلمرو مشخصی است و می تواند بصورت انحصاری و یا غیر انحصاری منعقد شود. در عرف تجاری، از این قرارداد که در اجازه بهره برداری از برند تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان «قرارداد لیسانس» یاد می شود.

   لازم به ذکر است که اجازه گیرنده علامت تجاری، مالک آن محسوب نمی شود بلکه صرفا اجازه استفاده از علامت و حق جلوگیری از نقض علامت از سوی دیگران و حق بهره برداری از آن تا مدت معین به او اعطا می شود. این مجوز برای استفاده از علامت تجاری به خودی خود گیرنده مجوز را از مزایای مالکیت علامت بهره مند نخواهد کرد. بهره بردار اساسا اجازه ندارد که مجوز بهره برداری را منتقل کند و یا مجوز بهره برداری فرعی اعطاء نماید، مگر اینکه چنین حقوقی صراحتا طی قرار داد به وی اعطاء شده باشد. بدیهی است در چنین حالتی انتقال مجوز یا اعطاء مجوز فرعی فاقد اشکال است.

   مالک علامت تجاری می تواند به اشخاص ثالث اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی اجازه بهره برداری از برند تجاری را داده تا آنها هم با استفاده از امتیازات دارنده علامت تجارتی در قلمرو دیگری (اعم از منطقه با کشور دیگری) مبادرت به تولید کالا یا عرضه و ارائه خدمات نمایند. البته در چنین حالتی مالک علامت تجاری می بایست به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر کار و عملکرد شخص یا اشخاص مأذون نظارت داشته باشد و بر کیفیت و کمیت خدمات توسط شخص گیرنده مجوز، نظارت نماید.


مراحل اجازه بهره برداری علامت تجاری کدام است؟

قابل ذکر است که اجازه بهره برداری از برند تجاری ابتدا توسط دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می گردد سپس بایستی به تایید اداره ثبت علائم تجاری برسد و در روزنامه رسمی کشور نیز منتشر گردد. پس با توجه به این موضوع، صرفا داشتن وکالت نامه استفاده از علامت تجاری، برای وکیل حق استفاده قانونی از علامت تجاری را بوجود نخواهد آورد.


شرایط اجازه بهره برداری علامت

در مجوز بهره برداری همچنین باید صریحاَ به این نکته اشاره شود که آیا اجازه به صورت انحصاری صادر می‌شود یا خیر؟ و نیز این که آیا اجازه گیرنده فعلی حق اعطای اجازه‌های بعدی را دارد یا خیر.
اگر انحصاری یا غیر‌انحصاری بودن بهره برداری از علامت در مجوز ذکر نشود هر مجوز بهره برداری که به ثبت می‌رسد، غیر‌انحصاری تلقی می‌گردد.
قرارداد اجازه بهره برداری از ثبت یا اظهارنامه ثبت علامت باید به طور موثر کنترل اجازه دهنده بر کیفیت و مرغوبیت کالا و ارائه خدمات توسط استفاده کننده را در برداشته باشد.
در غیر این صورت یا در صورتی که کنترل به طور موثر انجام نگیرد، قرارداد اجازه بهره برداری فاقد اعتبار خواهد بود.
( ماده ۴۴ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری).
در بحث اخذ اجازه بهره برداری علامت باید توجه داشت که ثبت علامت جمعی یا اظهارنامه آن نمی تواند موضوع قرارداد اجازه بهره برداری باشد. ( ماده ۴۵ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری).

اجازه بهره برداری برند، اجازه بهره برداری علامت، شرایط اجازه بهره برداری، مدارک اجازه بهره برداری، هزینه های اجازه بهره برداری اجازه بهره برداری برند، شرایط اجازه بهره برداری علامت


جهت ثبت اجازه بهره برداری با ما بصورت رایگان مشاوره فرمائید ۰۹۱۲۳۷۰۷۱۷۴

اجازه بهره برداری برند، اجازه بهره برداری علامت، شرایط اجازه بهره برداری، مدارک اجازه بهره برداری، هزینه های اجازه بهره برداری ،اجازه بهره برداری برند، شرایط اجازه بهره برداری علامت

اجازه بهره برداری برند، اجازه بهره برداری علامت، شرایط اجازه بهره برداری، مدارک اجازه بهره برداری، هزینه های اجازه بهره برداری اجازه بهره برداری برند، اجازه بهره برداری علامت، شرایط اجازه بهره برداری، مدارک اجازه بهره برداری، هزینه های اجازه بهره برداری
4 پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      بله
      با پایان مدت زمان اجازه بهره برداری ، فقط مالک برند حق استفاده از آن را بصورت انحصاری داشته و شخص دیگری میتواند از آن استفاده نماید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *